Fünf Seen Filmfestival 2024
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Parasol

Süddeutsche Premiere

Eine Komödie, die anfangs gar nicht so erscheint. Denn alle Beteiligten scheinen zunächst an ihrem Glück vorbeizulaufen. Die Ferieninsel Mallorca zur Nebensaison. Der Sommer neigt sich dem Ende zu. Drei Menschen sehnen sich nach Veränderung. Sie wollen, dass ihr Leben noch einmal eine andere Wendung nimmt, bevor die Saison vorbei ist. Die alleinstehende belgische Rentnerin Annie ist mit einer Seniorengruppe in der Hoffnung auf ein Treffen mit ihrer Internetbekanntschaft hierher gereist. Der junge Engländer Alfie macht mit seinen dicken Eltern Campingurlaub, sucht nach Anschluss und findet ihn bei einer Gruppe betrunkener, lärmender Landsleute, die das genaue Gegenteil von ihm sind. Und der Touristenführer Pere, der Urlauber mit einer Bimmelbahn durch die Gegend fährt, träumt davon, seiner zehnjährigen Tochter einen unvergesslichen Geburtstag zu bescheren, obwohl er nichts auf die Reihe bekommt.
In seinem Spielfilmdebüt erzählt Regisseur Valéry Rosier in melancholisch-humorvollem Ton und mit feiner Ironie vom zaghaften Veränderungswillen seiner desolaten Protagonisten. Sein Blick auf die Drei ist dabei stets liebevoll und macht sich weder über ihre Wünsche lustig, noch stellt er sie in ihrer Einsamkeit zur Schau. Ein Neustart scheint nicht möglich zu sein. Oder doch? Annie streut ein paar Münzen in den Sand. Das Glück wird sich dadurch finden.

Synopsis:
Parasol by Valery Rosier follows the sun-kissed wanderings of three characters with nothing in common, apart from their solitude and their struggle to make contact at (almost) any cost. Annie, a Belgian pensioner, is spending her holidays alone in Majorca. She is chasing an unlikely boyfriend whom she chats with on the internet, but who ducks out whenever a real-life meeting is arranged. Alfie, a young Englishman on a family holiday on the island, seeks to blend in in order to put an end to his loneliness, but has trouble finding solid travelling companions. Last of all, there is Pere, who drives the local little tourist train and is trying to re-establish the ties that at one point had united him with his daughter.

In some ways, Parasol brings to mind some of the films made for the TV show Strip-Tease, which redefined a certain documentary-like approach to day-to-day life. In that series, we follow characters whose existence is, when all is said and done, banal, during moments of their unremarkable and even mundane daily lives. It is a kind of immersion in reality that seems to circumvent the spectacular, and instead zoom in on the empty moments. The inherent risk of this approach is that you fall into the trap of a kind of voyeurism, or even a form of condescension. There is nothing of this to be found inParasol, and that is probably its main strength, where the filter of fiction – by making the heroes of the movie determiners of their destinies (even if we are actually dealing with non-professional actors) – bestows a kind of authority upon them, and repositions the director (and the viewer) to the right distance. Parasol opts for totally roving characters who find it hard to find their place, are crippled with solitude, and are prepared to do a great deal to (re)establish bonds that are nonexistent or have been damaged by life itself. The director observes these unhappy and melancholic fates with a certain degree of humour, and even a hint of irony, but he nevertheless succeeds in maintaining the tenderness and benevolence that are essential to avoid transforming his heroes into circus animals, characters performing in the little theatre of human cruelty.

Parasol is Rosier’s fiction feature debut and the second feature (following Prejudice, which was released a few months ago) for producer Benoît Roland and his outfit Wrong Men, whose boldness and strong artistic engagement should not go unnoticed. It is being sold abroad by Be For Films, and Cinéart has clearly placed its faith in the film by bringing it out in half a dozen Belgian theatres this week.




Termine auf dem FSFF 2024

Zur Zeit läuft dieser Film in keinem der Breitwandkinos
BE 2015, 90 Min., FSK ab 12 Jahren, OmeU
Regie:
Valéry Rosier
Drehbuch:
Valéry Rosier
Besetzung:
Pere Yoko, Alfie Thomson, Julienne Goeffers
Kamera:
Olivier Boonjing
BE 2015, 90 Min., FSK ab 12 Jahren , OmeU
Regie:
Valéry Rosier
Drehbuch:
Valéry Rosier
Besetzung:
Pere Yoko, Alfie Thomson, Julienne Goeffers
Kamera:
Olivier Boonjing


Matthias Helwig
Fünf Seen Filmfestival GmbH
Geschäftsführer: Matthias Helwig
Bahnhofplatz 2
82131 Gauting

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